6 Beginnersfouten in fondsenwerving

Iedere paar weken krijg ik wel een mailtje of een telefoontje met de strekking 'Ik ben bestuurslid (of directeur) van een nieuwe, kleine stichting en we willen iets gaan doen met fondsenwerving. Kunnen we eens praten?'

Nou ben ik de beroerdste niet, praten kan natuurlijk altijd. Maar in veel gevallen blijft het daar wel bij. Daarvoor zijn legio oorzaken, maar deze komen wel heel veel voor. Dus mocht je het mailtje overwegen... lees dan dit lijstje eerst even door!

1. Wij gaan het anders doen, wij maken geen kosten. 100% gaat naar het doel.

Ik vraag me af hoe vaak ik deze uitspraak wel niet hoor. Vaak ook nog gevolgd door een impliciet verwijt dat aan de diensten van een fondsenwerver überhaupt kosten verbonden zijn, dat je dat niet kan maken en dat ze eigenlijk een vrijwilliger zoeken. 

De '100%-fictie' is leuk bedacht, maar helaas een sprookje. Je houd het een tijdje vol, maar vroeg of laat houdt het op. Dus heb je twee keuzes: Accepteren dat je kosten moet maken of niet aan fondsenwerving beginnen! 
 
2. We hebben een miljoen nodig, kan jij dat regelen?

Natuurlijk! Een miljoen. Doen we even, wonderen zijn onze specialiteit. Ik heb nog wel wat in de achterbak liggen....toch?

Lieve mensen, wees eens realistisch. Denk je nu werkelijk dat fondsenwerving zo simpel is? Enig idee hoeveel fondsenwervende organisaties in Nederland hun jaarlijkse inkomen met meer dan een miljoen zien stijgen? En hoeveel daarvan beginnende organisaties zijn?

Grootse plannen maken kunnen we allemaal, dat is het makkelijke deel. Maar even snel een paar ton of sterker nog, enkele miljoenen ophalen als beginnende organisatie, zonder naamsbekendheid en een bestaande achterban? De prachtige verhalen zijn er, maar dat is precies wat het is, 'een prachtig verhaal'. De werkelijkheid is helaas anders.

3. Jij kent vast wel fondsen/bedrijven die ons willen steunen.

Zeker, ik ben er net voor de deur nog over gestruikeld. Vanochtend heb ik er nog drie afgewimpeld, en fondsen bellen me voortdurend of ik nog weet wie er geld nodig heeft...

Enfin, je begrijpt het wel.

Mogelijk zijn die fondsen er inderdaad, maar het kost tijd om hen te benaderen, je moet je projectgegevens op orde hebben, je zult potentiële partners moeten identificeren, aanvraagformulieren invullen, mogelijk afspraken maken, je case moeten presenteren, ze zullen je verzoek in overweging nemen en mogelijk, maar in de meeste gevallen niet(!), positief reageren, en dat vaak na op z'n vroegst na enkele maanden. Dan zullen we het nog maar niet over de daaropvolgende voortgangsrapportages hebben.

Bedrijven zijn vaak ook niet geïnteresseerd om kleine organisaties te sponsoren. Als ze het al overwegen in deze economische omstandigheden, hebben ze weinig vertrouwen in kleine organisaties, ze worden toch al bedolven onder verzoeken en krijgen vaak ook nog het verwijt te willen scoren over de rug van het goede doel. Dus als ze al iets willen maken ze liever 'veilige' keuzes.    
 
4. We hebben alleen budget voor een fondsenwerver.

Goh, en is die goed in klaverjassen?

Want zonder besteedbaar actiebudget gaat die fondsenwerver natuurlijk vrijwel niets bereiken. Je zult toch echt acties moeten ontwikkelen en die kosten naast tijd ook geld. Concepten ontwikkelen, productiekosten van materialen, je naamsbekendheid verhogen, het kost allemaal geld.

5. We hebben het geld nu nodig.

Natuurlijk, iedereen heeft het geld meteen nodig, liefst gisteren, niet waar? Alleen ga je het niet op korte termijn krijgen.

Fondsenwerven is een strategisch besluit tot een lange termijn investering, die aanvankelijk slechts geld kost en pas later rendement heeft. Fondsenwerving is geen oplossing voor een korte termijn gat in je exploitatie!     

6. We hebben geld voor één actie. Als de actie niet slaagt houdt het op.

Misschien is het verstandiger om naar het casino te gaan, en alles op zwart te zetten. Of rood. Want die gok heeft een grotere kans van slagen.

Als de bedrijfsvoering van je organisatie afhankelijk is van het wel of niet slagen van één fondsenwervende actie, die dan vaak ook nog een heel hoog rendement moet hebben, is er iets veel fundamenteler mis. Dan heb je geen fondsenwerver nodig, maar iemand die je naderhand de schuld kunt geven...  



Fundraiser Online op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

3 opmerkingen:

  1. Goh, en ik maar denken dat fondsenwervers konden toveren.
    Mooi stukje ter relativering. Ik kom ook als niet fondsenwever mensen tegen die op zoek zijn naar quick fixes. Terwijl je in dit werk over een lange adem moet beschikken. Begin te denken in decennia, niet in maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Decennia.... klopt! Stichting Stomaatje timmert al sinds 2004 aan de weg. Naamsbekendheid, ja. Sponsors, ja. Inkomen is momenteel op weg naar de 20.000 euro per jaar.... 100% vrijwilligers, dat nog wel. Puur draaiend op enthousiasme en onkostendekkend.... Tips zijn van harte welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien moet je me dan eens even bellen (06-813 999 83) of mailen op info@sestertius.nl ;-)

      Verwijderen